Over ‘In het licht’ van Ilona Verhoeven in Bühne (5de jrg., nr 10, april), 25 maart 2019:
Kunsthistorica en fotografe Ilona Verhoeven woont en werkt in Berlijn en dit maakt misschien dat haar teksten – vaak bij foto’s – als het ware balanceren tussen datgene wat vertrouwd is, maar toch ook vreemd. Het is een mooi spanningsveld wat bundels oplevert als het onlangs verschenen ‘In het licht’. In het verhaal ‘Naar het binnenland’ beschrijft Ilona Verhoeven haar fietstocht buiten Berlijn, waar een bosrijk landschap zich ontvouwt met kleine gehuchten en dorpjes. Doel is Carwitz, waar het huis van Hans Fallada zich bevindt en in ere wordt gehouden. (…) Hans Fallada (…) wist de tijdgeest in het toenmalige Duitsland goed en herkenbaar te raken. Eenentwintig jaar oud toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak en veertig toen Hitler in ’33 aan de macht kwam. (…) Later brak er een heftige discussie los over deze houding tussen schrijvers en beeldend kunstenaars die in ballingschap gingen en degenen die bleven. Het begrip ‘Innere Emigration’ werd geïntroduceerd. (…) Ilona Verhoeven raakt hieraan, en vraagt zich tussen de regels door óók af hoe een schrijver in ‘Innere Emigration’ kan gaan, terwijl er op een steenworp afstand in Ravensbrück gruwelijke zaken gebeuren. Ze onthoudt zich van een oordeel, waardoor het spanningsveld invoelend wordt gemaakt, misschien ook dat van Fallada zelf indertijd. Een mooi stuk. (…)
Lees hier het artikel
Meer over ‘In het licht’
Meer over Ilona Verhoeven bij Uitgeverij In de Knipscheer