«Fernhout toont hoe goed hij zich in zijn karakters heeft verdiept.» – Peter de Rijk

Opmaak 1Over ‘De stem van het vuur’ van Meine Fernhout in Straatjournaal, februari 2019:
Zelfs als je niets met moderne kunst hebt, herinner je je zeker het rumoer rond het schilderij ‘Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue’ van de Amerikaanse kunstenaar Barnett Newman. (…) Een mes in de hand van een Willink-fan bracht reusachtige schade toe. (…) Het werd, na lang beraad en voor een flink bedrag, door een vriend van de inmiddels overleden Newman gerestaureerd. Maar dan wel met de verfroller en de verkeerde verf. Niets bleef er over van de duizenden met zorg en in vele kleuren rood aangebrachte verfstippen. Wederom wist het kunstwerk grote controverse teweeg te brengen. De jonge kunststudente Aartje wordt verliefd wordt op de docent die over deze geschiedenis passioneel college geeft: Derk Kranendonk. Ondanks het flinke leeftijdsverschil ontstaat een vurige relatie. Tot Derk Kranendonk begint te veranderen. De ziekte van Parkinson is de reden. (…) Derk is als het schilderij beschadigd. (…) Fernhout maakt in dit drieluik duidelijk dat iets wat je repareert nooit meer het origineel zal zijn. (…) In een brief [van de herstelde Derk aan Aartje] toont Fernhout hoe goed hij zich in zijn karakters heeft verdiept. Hij beschrijft het ziektebeeld en de gevolgen ervan alsof hij het zelf heeft moeten ondergaan. (…)
‘Straatjournaal’ is de maandelijkse dak- en thuislozenkrant van Bollenstreek, Haarlemmermeer, Kennemerland, West-Friesland, de Kop van Noord-Holland en Texel.
Lees hier de recensie
Meer over ‘De stem van het vuur’
Meer over Meine Fernhout