«Zijn muzikale hoogtepunt lag ongetwijfeld in de periode 1957-1964.» – Bert Vuijsje

AdoBroodboom_VP_2Postuum (1): Over Ado Broodboom (1922-2019) in Jazz Bulletin, september 2019:
De artistieke loopbaan van Ado Broodboom liep van december 1937, toen hij als 15-jarige acteur de titelrol speelde in het blijspel Pompelmoes, tot 30 april 1980, de kroningsdag van Beatrix, toen hij voor de laatste keer als trompettist optrad. In de tussenliggende 43 jaar speelde hij allerlei muziekgenres met vele verschillende orkesten, maar zijn muzikale hoogtepunt lag ongetwijfeld in de periode 1957-1964 als lid van de Ramblers, trompetsolist bij het radioprogramma Romance in Jazz en mede-oprichter van Boy’s Big Band. (…) ‘In die tijd vond ik eigenlijk alleen maar buitenlandse trompettisten goed. Roy Eldridge. Dizzy. Miles Davis. En Clifford Brown natuurlijk […] Nee, ik had geen voorbeelden in Holland. Dus ik was ijdel genoeg om mijzelf misschien toch de beste te vinden, maar ik kan ook goed relativeren.’ Die ontboezeming is te vinden in het boek Ado Broodboom trompet, dat ik samen met hem schreef en dat in 2017 werd uitgeven door In de Knipscheer. Dat levensverhaal kwam tot stand op basis van 17 gesprekken die plaatsvonden tussen september 2011 en oktober 2016. Daarnaast konden wij dankbaar putten uit de acht plakboeken die Ado Broodboom vanaf 1937 had bijgehouden. (…) Het boek gaat vergezeld van de cd Ado’s oeuvre, waarop 15 van zijn vertolkingen zijn verzameld, plus vier historische bonus tracks. Het openingsnummer van de cd beschouwde hij als het beste wat hij ooit heeft gespeeld: Coupe Negresco, (…) Ado Broodboom sprak herhaaldelijk de wens uit, dat Coupe Negresco op zijn uitvaart zou worden gedraaid. Op vrijdag 26 juli 2019 is dat in Herdenkingspark Westgaarde (Amsterdam-Osdorp) gebeurd.
Lees hier het artikel ‘Misschien toch de beste’
Meer over Ado Broodboom