Over ‘Kinderroof & Bijzang’ van Brigitte Spiegeler op MeanderMagazine, 23 april 2018:
De poëzie van Spiegeler is qua vorm wars van traditie. (…) Moderne poëzie dus die eveneens afrekent met de traditionele veelal aan natuur en liefde ontleende beeldspraak en conventies. (…) Spiegelers taalgebruik verbindt ongebruikelijke woordcombinaties, onlogische enumeraties, bizarre en absurdistische woordassociaties die bij de lezer enerzijds verwarring en vervreemding oproepen en anderzijds een schok of reflectie teweeg brengen. (…) Niet verbazingwekkend is het dan ook dat haar gedichten niet zelden geschraagd worden door een geheel eigen toonzetting. Een toonval die zich kenmerkt door verrassende en onvoorspelbare combinaties van zins- en woordwendingen, die een pandemonium veroorzaken als gevolg van de vele perspectiefwisselingen en die zich onderscheidt door een vocabulaire dat zo als flarden van de straat, als oneliners op reclameborden, van muurteksten en uit krantenkoppen geplukt zou kunnen zijn. Zo ontstaat poëzie als een literaire collage van quotes, allusies, designaties en aan eigen inzicht en werkkring ontleende tekstelementen. (…) Haar poëzie is als een moderne symfonie waaraan onze oren niet gewend zijn. Spektakelstukken die keer op keer beluisterd moeten worden om enigszins begrepen te worden en die soms – geheel onverwachts, zoals een oester zijn parel – de luisteraar hun schoonheid tonen.
Lees hier de recensie
Meer over ‘Kinderroof & Bijzang’
Meer over Brigitte Spiegeler bij Uitgeverij In de Knipscheer